Ecsédi bányató

Ecséd, 2003. június
El-Che álnéven írkáló index fórumos kedves búvártársammal azon tanakodánk a hét közepén, vajon mit is tegyünk hét végén. Először egy ki tanfolyami merülést terveztünk, de mivel a leendő oktató nem ért rá, mi viszont merülni akartunk végig gondoltuk tavainkat. Végül Ecséd mellett döntöttünk, jókat hallottunk róla és még nem voltunk.
Szombat reggel aztán kisebb palacktöltési gondok után elindultunk. M3, Ecséd, bányató, ember aki pénzt kér. Hmm, úgy tudtam ingyenes. Na sebaj, 1200Ft után miénk a tó egész napra. Az idő felhős és szeles, nem igazán ideális merülni, a vízet jól felfogatja a hullámzás, de ha már ott vagyunk merüljünk.
Búváriskolák és egy kisebb csapat már megszállta a tavat, de azért talán akad nekünk is hely. Kipakolás, öltözés, közben a helyi ember tanácsot ad:
Menjünk felfelé a széllel szembe, ott jobb lesz a látás, és bár mély a tó, tök felesleges lemenni, mert hideg van és semmi élővilág. Úgy legyen. Becsúszkálunk az agyagos parton, felúszunk egy kicsit - át a kisebb búvárfalkán - végül merülés. Erősen gyenge látótávolság fogad minket a part mellett. Beljebb úszva a látás nem javul viszont hidegebb lesz, hmm, ez nem jó üzlet, gyerünk vissza !
A part menti részen 3-5m között elbotorkálva a fák ágai között csalinkázva végül egész jó merülés lett. A víz is letisztult, láttunk halakat, pl. törpeharcsát ahogy az ivadékokat őrizte, ez nagyon aranyos volt. Képzelj el egy tenyérnyi területet, ami tele van ebihal szerű fekete csávókkal, körülötte egy vagy két törpeharcsa kering. A körön kívül 4-6 egyéb hal próbál rabolni, betörnek akkor a harcsa megkergeti, tisztára mint amikor a juhászkutya őrzi a nyájat, tök jó fejek voltak.
A merülés után kis egészségügyi séta bokrok felé, evés ivás majd 1 és negyed óra múlva ismét bementünk, én ugyanazzal a 15L-es palackkal, Rudi cserélte az Ő 12-esét egy 10-esre. Másodikra lementünk "mélyre", 10m-en hideg, gyenge látótáv fogadott. A fenéken érdekes apró kráterek de semmi élet, vissza 5m-re, megkerestük a harcsákat, továbbúsztunk, aztán 3/4 óra után fordulás. Visszafelé láttunk 2 dög nagy csukát is az ágak között.
Végül is jó sikerült a túra, a felső részen elég jó látás volt, láttunk érdekességeket. Számomra újdonság, hogy majdnem 2 órát elpirickéztem átlag 5m-en a 15-ös palackkal és még a kötelező 50bar-t is felhoztam.

Az első merülés óta ( amiről a beszámoló első része szól ) már többször jártunk itt, és a tó tényleg tök jó. Sok embernél, erős szélben is maradt látás, igaz 6m alatt hideg nyáron is, de felette sok szépet láthat az ember, tényleg érdemes kimenni, és Pestről autópályán gyorsan ott van az ember. Teljesen jól működik, hogy egy 15-ös palackkal az ember két 1-1 órás merülést simán lenyom, így nem kell sok palackot vagy kompresszort cipelni. Egyébkéne a helyi ember azt mondta, ha igény van rá és előre le van beszélve tudnak kompresszort is kivinni !

Néhány szó a tóról. Pestről az M3-on tök jól megközelíthető. Lehet táborozni, de semmi szolgáltatásra ne számíts mint a Szökőáras búvártónál pl. Ellenben a látás elég jó, van élővilág rendesen. A tó eredetileg egy szénbánya volt, amit aztán elárasztott a talajvíz. Ezért aztán huszonméteres mélység van benne a tárnánál (de persze semmi látnivaló), a szélén pedig a folyamatosan duzzadó vízmennyiségnek köszönhetően bedőlt fák, stégek, amik király búvóhelyet nyújtanak a halaknak.
A tó két részre van oszva, búvár és pecató, szóval nem zavarnak a horgászok merülés közben. Hozzá kell tenni, én már láttam pecást a búvárrészen, nem tudom hogy ált volna a szája ha levágom a szerelékét. Merülni két fő helyről lehet, az egyik a lehajtó melletti rész, a másik ha a tó baloldalán a fák mellett bemegyünk. Mi csak itt merültünk, a part végénél van egy elég jó lejárat. Érdemes feljebb úszni a tó partja mellett, és a 3-6m zónában maradni, ott szép.
Őszintén ajánlom mindenkinek, egyenlőre úgy néz ki talán a legjobb hazai merülhető tó - főleg ha nem fúj a szél. Nagy kár, hogy itt nincs semmi kiépítettség. Eh, semmit nem lehet tökéletes.

Útleírás El-Che segítségével:
Az M3-ast Budapest felől a hatvani lejáratnál kell elhagyni, lehajtóról jobbra Hatvan felé. Hatvanba érve a 3-mas útra Miskolc felé kell fordulni (jobbra-jobbra), és a 3-mason kell menni egészen Hortig. Ott balra van a lámpás - kanyarodó sávos letérő Ecséd felé. Ecsédre érve az út balra kanyarodik, kövessük mi is, majd a Rózsaszentmártont jelző táblák iránymutatása alapján ( egyszer balra, majd jobbra a táblákat követve ) áthajtunk a falun. A falu után nem sokkal balra van a tó, egy nagy kétszárnyú drótkerítéses kapu mögött lehet megtalálni.

147. , 148. merülés

Eligazítás merülés előtt - a tó arra  van A tó A hátsó lejárat békékok a vízben szerénységem
rák törpe harcsa Rudi és az édesvizi medúza halcsávó csuka halcsávó
roncs - valójában valami elárasztott móló édesvizi bohóchalak halraj - fotó Harcsatánc - DivX 4.12 Video Halraj - DivX 4.12 Video